Warszawskie Centrum Pomocy Rodzinie
Zadania i kompetencje
Zadania i Kompetencje Działu Administracji:
- zawieranie i nadzorowanie realizacji umów na dostawy i usługi na rzecz Centrum,
- prowadzenie rejestru umów i wprowadzanie danych do Centralnego Rejestru Umów, w zakresie dotyczącym podmiotów gospodarczych,
- prowadzenie i nadzorowanie inwestycji realizowanych przez Centrum,
- nadzór nad modernizacjami i remontami nieruchomości użytkowanymi przez Centrum,
- zarządzanie nieruchomościami będącymi we władaniu Centrum oraz prowadzenie ich dokumentacji.
- dbałość o stan techniczny pomieszczeń Centrum oraz dbałość o sprawność urządzeń i sprzętów będących na wyposażeniu Centrum,
- prowadzenie ewidencji środków trwałych i wyposażenia pomieszczeń Centrum,
- prowadzenie obsługi transportowej i kancelaryjnej oraz sekretariatów Centrum,
- prowadzenie całokształtu spraw związanych z zaopatrzeniem Centrum w materiały, urządzenia i sprzęty niezbędne do funkcjonowania Centrum,
- zapewnienie sprzątania pomieszczeń i terenów należących do Centrum,
- prowadzenie rejestru zarządzeń Dyrektora Centrum,
- bieżące aktualizowanie zawartości strony internetowej i Biuletynu Informacji Publicznej Centrum, dbanie o bieżącą komunikację wewnętrzną i zewnętrzną,
- prowadzenie archiwum zakładowego, w tym archiwum pieczy zastępczej oraz współpraca z archiwum państwowym i archiwum m. st. Warszawy,
- prowadzenie spraw związanych z wnioskami o udostępnienie lub ponowne wykorzystanie informacji publicznej,
- przygotowywanie projektów wystąpień w sprawach skierowanych do Centrum, lecz nienależących do jego kompetencji,
- opiniowanie wniosków inwestycyjnych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej oraz sytemu pieczy zastępczej.
- zarządzanie systemami monitoringu wizyjnego WCPR.
Zadania i Kompetencje Zespołu Zarządzania Systemami i Narzędziami IT:
- zarządzanie siecią informatyczną i serwerami Centrum, w tym dbałość o wykonywanie kopii zapasowych i zapewnienie bezpieczeństwa sieciowego poprzez aktualizację systemów antywirusowych
i pozostałych zabezpieczeń, - administrowanie systemami dziedzinowymi WCPR w zakresie zapewnienia ciągłości działania,
- wykonywanie czynności konserwacyjnych sprzętów będących w zasobach NIT (stacje robocze, serwery, urządzenia peryferyjne),
- monitorowanie realizowanych umów gwarancyjnych na usługi serwisowe urządzeń IT,
- współpraca przy realizacji zamówień publicznych w zakresie opracowania OPZ dla dostaw i usług w obszarze IT,
- administrowanie witrynami WWW w zakresie utrzymania i rozwoju,
- prowadzenie projektów IT w obszarze cyfryzacji, innowacji oraz komunikacji,
- prowadzenie spraw związanych z dostępnością cyfrową WCPR.
Zadania i Kompetencje Działu Domów Pomocy Społecznej:
- sprawowanie nadzoru nad domami pomocy społecznej prowadzonymi przez m.st. Warszawa i na zlecenie m.st. Warszawy,
- monitorowanie stosowania standardów opieki i pracy personelu w domach pomocy społecznej,
- rozpatrywanie wniosków i przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych w sprawach związanych z kierowaniem, umieszczaniem i ustaleniem odpłatności mieszkańca za pobyt w domu pomocy społecznej,
- monitorowanie stanu miejsc w domach pomocy społecznej,
- weryfikowanie i zatwierdzanie kosztów transportu osób kierowanych do domu pomocy społecznej z postanowienia sądu bez zgody,
- prowadzenie postępowań i przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych w sprawie kierowania osób do mieszkań wspomaganych funkcjonujących w strukturze domów pomocy społecznej,
- prowadzenie postępowań i przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych w sprawie zwrotu należności za pobyt w domu pomocy społecznej.
Zadania i Kompetencje Działu Wspierania Osób Niepełnosprawnych:
- dofinansowanie i rozliczanie uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych,
- dofinansowanie i rozliczanie dofinansowania do likwidacji barier architektonicznych,
- dofinansowanie i rozliczanie dofinansowania do likwidacji barier technicznych,
- dofinansowanie i rozliczanie dofinansowania do likwidacji barier w komunikowaniu się,
- dofinansowanie i rozliczanie dofinansowania do zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze osobom niepełnosprawnym,
- dofinansowanie i rozliczanie usług tłumacza języka migowego lub tłumacza przewodnika osoby niepełnosprawnej lub kosztów psa asystującego,
- dofinansowanie i rozliczanie programów finansowanych ze środków PFRON,
- realizacja wypłat dofinansowań z zakresu rehabilitacji zawodowej na podstawie wniosków przekazywanych przez Urząd Pracy,
- kontrola wykorzystania środków PFRON w zakresie wykonywanych zadań,
- współpraca z podmiotami administracji rządowej i samorządowej w sprawie likwidacji barier w komunikowaniu się, barier architektonicznych, barier technicznych oraz w sprawie dofinansowania osobom niepełnosprawnym zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze,
- opracowywanie planów i programów integracji niepełnosprawnych mieszkańców m. st. Warszawy,
- dofinansowanie i rozliczanie kosztów zorganizowania imprez z zakresu sportu, kultury, turystyki i rekreacji osób niepełnosprawnych,
- dofinansowanie kosztów tworzenia i działania oraz kontrola warsztatów terapii zajęciowej i akceptowanie kandydatów do tych placówek,
- dofinansowanie prowadzenia zajęć klubowych w warsztatach terapii zajęciowej,
- współpraca z warsztatami terapii zajęciowej oraz ich organami założycielskimi w innych powiatach,
- koordynowanie sprawozdawczości merytorycznej i finansowej do PFRON,
- przygotowanie projektów uchwał Rady m.st. Warszawy dotyczących podziału środków PFRON,
- prowadzenie punktu informacyjnego Stołecznego Centrum Osób Niepełnosprawnych,
- współpraca z organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej,
- podejmowanie działań zmierzających do ograniczania skutków niepełnosprawności,
- prowadzenie punktów informacyjno-konsultacyjnych dla osób niepełnosprawnych,
- obsługa zgłoszeń z portalu warszawa19115.pl.
Zadania i Kompetencje Działu Finansów i Księgowości:
- prowadzenie ksiąg rachunkowych Centrum zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- prowadzenie gospodarki finansowej,
- sporządzanie planu budżetu Centrum oraz jego realizacja,
- rozliczenie i ewidencjonowanie operacji gospodarczych,
- opiniowanie planów finansowych jednostek nadzorowanych przez Centrum,
- sporządzanie sprawozdań budżetowych, finansowych oraz innych wymaganych,
- współpraca z urzędami, bankami oraz innymi instytucjami,
- prowadzenie spraw finansowych i obsługa finansowo-księgowa spraw należących do kompetencji Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności,
- prowadzanie obsługi finansowo-księgowej zadań realizowanych ze środków PFRON,
- prowadzenie obsługi finansowo-księgowej projektów współfinansowanych z funduszy celowych.
Zadania i Kompetencje Działu ds. Projektów:
- pozyskiwanie i upowszechnianie informacji o Unii Europejskiej oraz między innymi o Funduszach Europejskich,
- pozyskiwanie informacji o ogłaszanych konkursach wraz z dokumentacją,
- opracowywanie wniosków o dofinansowanie projektów ze środków Unii Europejskiej,
- realizacja projektów dofinansowywanych ze środków Unii Europejskiej, w tym:
- zarządzanie projektem,
- realizacja merytoryczna,
- sprawozdawczość do instytucji wdrażającej, w tym wypełnianie wniosków o płatność w zakresie merytorycznym,
- współpraca z instytucjami publicznymi, organizacjami pozarządowymi, partnerami instytucjami rynku pracy oraz jednostkami organizacyjnymi m. st. Warszawy w zakresie między innymi funduszy europejskich,
- współpraca z komórkami organizacyjnymi Centrum, w tym współpraca w zakresie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego.
Zadania i Kompetencje Działu Integracji Społecznej Cudzoziemców:
- prowadzenie postępowań administracyjnych i przygotowanie decyzji administracyjnych w sprawie przyznania pomocy cudzoziemcom, o których mowa w art. 20 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r.
o pomocy społecznej, - ustalanie sytuacji osobistej, rodzinnej, dochodowej i majątkowej cudzoziemców,
- przygotowywanie indywidualnych programów integracji,
- prowadzenie spraw dotyczących przyznawania świadczeń pieniężnych oraz opłacania składki na ubezpieczenie zdrowotne określonej w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
- świadczenie, w zakresie indywidualnych programów integracji, poradnictwa i pracy socjalnej oraz udzielanie informacji oraz wsparcia w kontaktach z innymi instytucjami, w szczególności z instytucjami rynku pracy,
ze środowiskiem lokalnym oraz organizacjami pozarządowymi, - weryfikacja i ocena przebiegu realizacji indywidualnych programów integracji,
- rekomendowanie cudzoziemców do najmu mieszkań komunalnych,
- prowadzenie mieszkań treningowych dla cudzoziemców ,
- pomoc cudzoziemcom, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy, ochronę uzupełniającą lub zezwolenie na pobyt czasowy udzielone w związku z okolicznością, o której mowa
w art. 159 ust. 1 pkt 1 lit. c lub d ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach, mającym trudności w integracji ze środowiskiem, - realizacja planu integracji i adaptacji we współpracy z organizacjami pozarządowymi dotycząca migrantów przebywających na terenie m.st. Warszawy ze szczególnym uwzględnieniem obywateli Ukrainy.
Zadania i Kompetencje Działu ds. Organizowania Wsparcia dla Cudzoziemców:
- współpraca z instytucjami i organizacjami udzielającymi wsparcia uchodźcom,
- zapewnienie wsparcia specjalistycznego, w tym między innymi:
- poradnictwo, pomoc i wsparcie osobom w kryzysie,
- przygotowywanie osób będących w kryzysie do włączenia społecznego,
- identyfikowanie potrzeb cudzoziemców, w tym:
- rozpoznawanie przyczyn sytuacji kryzysowej,
- zapewnienie dostępu do informacji,
- wskazywanie sposobu rozwiązania sytuacji kryzysowej,
- współpraca z punktami pobytu długoterminowego,
- identyfikowanie potrzeb punktów pobytu długoterminowego w zakresie pozyskiwania wolontariuszy.
Zadania i Kompetencje Zespołów ds. Punktów Pobytu Długoterminowego:
- prowadzenie bieżącego monitoringu potrzeb w zakresie realizacji zadań związanych z organizacją pobytu długoterminowego,
- monitorowanie i reagowanie na potrzeby mieszkańców punktu,
- powadzenie statystyk i rejestru osób korzystających z miejsca pobytu,
- opracowywanie harmonogramu spotkań z podmiotami udzielającymi wsparcia osobom przebywającym w miejscu pobytu,
- współpraca z partnerami zewnętrznymi, którzy udzielają wsparcia osobom przebywającym w miejscu pobytu,
- opracowywanie wzorów procedur związanych z organizowaniem miejsca pobytu i ich wdrażanie,
- koordynowanie pracy opiekunów, w tym przygotowywanie grafików ich pracy,
- identyfikacja ryzyka związanego z wykonywanymi zadaniami oraz proponowanie działań naprawczych,
- stały monitoring wykorzystanych miejsc pobytu i raportowanie stanu wolnych miejsc do właściwej jednostki,
- realizacja planu integracji i adaptacji we współpracy z organizacjami pozarządowymi dotycząca migrantów przebywających na terenie m.st. Warszawy.
Zadania i Kompetencje Działu Kadr i Analiz:
- prowadzenie rekrutacji nowych pracowników,
- prowadzenie spraw osobowych pracowników Centrum, w tym akt osobowych i innej dokumentacji pracowniczej,
- prowadzenie spraw osobowych i organizacyjnych rodzinnej zawodowej pieczy zastępczej,
- kontrola dyscypliny pracy pracowników,
- planowanie zatrudnienia i budżetu na ten cel,
- prowadzenie obsługi płacowej pracowników Centrum,
- prowadzenie obsługi płacowej zawodowych rodzin zastępczych i rodzinnych domów dziecka,
- sporządzanie deklaracji rozliczeniowych do ZUS i Urzędu Skarbowego, współpraca z ZUS i Urzędem Skarbowym,
- wprowadzanie danych do Centralnego Rejestru Umów w zakresie umów cywilnoprawnych,
- opracowywanie wniosków dotyczących zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i realizowanie pomocy socjalnej dla pracowników Centrum,
- opracowanie planów szkoleń i doskonalenia zawodowego pracowników Centrum, w tym e-learningu oraz dbanie o ich realizację we współpracy z kierownikami komórek organizacyjnych Centrum,
- nadzór nad przebiegiem służby przygotowawczej oraz organizowanie egzaminu kończącego tę służbę we współpracy z kierownikami komórek organizacyjnych Centrum,
- koordynowanie przygotowania i prowadzenie rejestru sprawozdań, opracowywanie analiz,
- prowadzenie spraw związanych z odbywaniem praktyk, staży zawodowych lub wolontariatu oraz współpraca z właściwymi podmiotami w tym zakresie,
- prowadzenie rejestru upoważnień i pełnomocnictw dotyczących działania Centrum,
Zadania i Kompetencje Stanowiska ds. BHP oraz Ochrony Przeciwpożarowej:
- prowadzenie spraw dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym szkolenie pracowników Centrum w tym zakresie,
- opracowywanie rocznych raportów dotyczących stanu siedziby Centrum z punktu widzenia bezpieczeństwa i higieny pracy i ochrony przeciwpożarowej,
- sporządzanie analizy ryzyka na stanowisku pracy dla pracowników Centrum, w tym:
- identyfikacja i charakterystyka zagrożeń na stanowisku pracy,
- kart analizy ryzyka dla danego stanowiska pracy,
- kart oceny ryzyka zawodowego.
Zadania i Kompetencje Działu Orzecznictwa o Niepełnosprawności:
- udzielanie informacji w zakresie orzekania o niepełnosprawności,
- rejestracja i obsługa korespondencji MZOoN,
- prowadzenie pełnej dokumentacji z zakresu wydawania:
- orzeczeń o niepełnosprawności,
- orzeczeń o stopniu niepełnosprawności,
- orzeczeń o wskazaniach do ulg i uprawnień,
- legitymacji dokumentujących niepełnosprawność i stopień niepełnosprawności,
- kart parkingowych dla osób niepełnosprawnych i placówek zajmujących się opieką, rehabilitacją lub edukacją osób niepełnosprawnych mających znacznie ograniczone możliwości samodzielnego poruszania się,
- obsługa posiedzeń składów orzekających,
- przygotowywanie i przekazywanie do Wojewódzkiego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Warszawie dokumentacji w postępowaniu odwoławczym,
- przygotowywanie dla osób ubiegających się o wydanie orzeczenia, skierowań do Wojewódzkiego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Warszawie na badania specjalistyczne,
- przygotowywanie i nadzorowanie realizacji umów na świadczenie usług przez orzeczników - członków Miejskiego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności wraz z przygotowywaniem dokumentacji dotyczącej miesięcznego rozliczania umów,
- prowadzenie w ramach Elektronicznego Krajowego Systemu Monitoringu Orzekania o Niepełnosprawności rejestrów wydawanych orzeczeń, legitymacji i kart parkingowych,
- gromadzenie i archiwizacja dokumentacji Miejskiego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Warszawie.
Zadania i Kompetencje Działu ds. Instytucjonalnego Wsparcia Dziecka i Rodziny:
Do zakresu działania Działu ds. Instytucjonalnej Pieczy Zastępczej /IWDR/ należą sprawy związane z wykonywaniem właściwych dla Centrum zadań:
- systemu instytucjonalnej pieczy zastępczej w obszarze funkcjonowania jego poszczególnych elementów,
- funkcjonowania placówek oferujących pomoc w formie wsparcia i pobytu osobom w sytuacji kryzysowej oraz samotnym matkom z małoletnimi dziećmi i kobietom w ciąży znajdującym się trudnej sytuacji życiowej,
Dział wykonuje w szczególności zadania związane z:
- prowadzeniem placówek opiekuńczo-wychowawczych z wyjątkiem zadań, które należą do organu prowadzącego lub jednostek obsługujących te placówki,
- organizowaniem szkoleń dla pracowników placówek opiekuńczo-wychowawczych,
- kwalifikowaniem dzieci do umieszczenia w placówkach opiekuńczo-wychowawczych ich pobytem w tych placówkach, a w szczególności:
- kwalifikowaniem i kierowaniem dzieci do odpowiedniego typu placówki,
- badaniem i oceną zasadności pobytu dzieci w placówkach,
- usamodzielnianiem osób opuszczających instytucjonalną pieczę zastępczą, domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, zakłady poprawcze, schroniska dla nieletnich, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii,
- prowadzeniem mieszkań dla usamodzielnianych wychowanków pieczy zastępczej,
- interwencyjnym przewozem dzieci do pieczy zastępczej,
- realizacją zadań wynikających z krajowych i międzynarodowych przepisów polegających na konieczności zapewnienia opieki nad dziećmi polskimi przebywającymi poza granicami RP pozbawionymi opieki rodzicielskiej,
- nadzorem nad działalnością ośrodków interwencji kryzysowej, a także wykonywanie zadań dotyczących korzystania z usług ośrodków interwencji kryzysowej i domu dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, w szczególności związanych z kierowaniem do hosteli w ośrodkach interwencji kryzysowej oraz przygotowaniem decyzji administracyjnych w sprawie przyznania pomocy w formie pobytu w domu dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, a także z monitoringiem wykorzystania miejsc w tych ośrodkach.
Zadania i Kompetencje Zespołów ds. Rodzinnej Pieczy Zastępczej:
Zespoły wykonują w szczególności zadania związane z:
- funkcjonowaniem rodzin zastępczych spokrewnionych i rodzin zastępczych niezawodowych,
a w szczególności:
- organizowaniem dzieciom opieki w rodzinach zastępczych spokrewnionych i rodzinach zastępczych niezawodowych,
- dokonywaniem oceny sytuacji dziecka umieszczonego w rodzinnej pieczy zastępczej oraz rodzin zastępczych spokrewnionych i rodzin zastępczych niezawodowych,
- prowadzeniem rejestru danych o osobach pełniących funkcję rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej lub prowadzących rodzinne domy dziecka,
- usamodzielnianiem osób opuszczających rodziny zastępcze spokrewnione i rodziny zastępcze niezawodowe,
- realizacją zadań wynikających z krajowych i międzynarodowych przepisów polegających
na konieczności zapewnienia opieki nad dziećmi polskimi przebywającymi poza granicami RP pozbawionymi opieki rodzicielskiej.
Zadania i Kompetencje Zespołu ds. zawodowej pieczy zastępczej:
Zespół ds. zawodowej pieczy zastępczej wykonuje w szczególności zadania związane z:
- funkcjonowaniem rodzin zastępczych zawodowych i rodzinnych domów dziecka, a w szczególności:
- organizowaniem dzieciom opieki w rodzinach zastępczych zawodowych i rodzinnych domach dziecka,
- dokonywaniem oceny sytuacji dziecka umieszczonego w rodzinie zastępczej zawodowej i rodzinnym domu dziecka,
- usamodzielnianiem osób opuszczających rodziny zastępcze zawodowe i rodzinne domy dziecka,
- współpracą z placówkami opiekuńczo-wychowawczymi typu rodzinnego,
- realizacją zadań wynikających z krajowych i międzynarodowych przepisów polegających na konieczności zapewnienia opieki nad dziećmi polskimi przebywającymi poza granicami RP pozbawionymi opieki rodzicielskiej.
Zadania i Kompetencje Działu Wsparcia Specjalistycznego i Szkoleń Rodzinnej Pieczy Zastępczej:
- prowadzenie procesu kwalifikowania kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej i prowadzenia rodzinnego domu dziecka,
- prowadzenie szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej spokrewnionej, kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej niezawodowej niespokrewnionych i niespowinowaconych z dzieckiem oraz kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej i prowadzenia rodzinnego domu dziecka,
- badanie predyspozycji i motywacji do pełnienia funkcji rodziny zastępczej i prowadzenia rodzinnego domu dziecka,
- organizowanie szkoleń dla osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą podnoszących ich kwalifikacje,
- zapewnienie poradnictwa, pomocy i wsparcia osobom sprawującym rodzinną pieczę zastępczą,
- sporządzanie diagnozy psychofizycznej dzieci objętych opieką w rodzinnej pieczy zastępczej,
- organizowanie wsparcia specjalistycznego dla małoletnich wychowanków pieczy zastępczej
- sporządzanie opinii dotyczących predyspozycji do pełnienia funkcji dyrektora oraz wychowawcy w placówce opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego,
- sporządzanie diagnozy psychofizycznej dzieci przebywających w placówkach opiekuńczo wychowawczych typu rodzinnego,
- prowadzenie rejestru danych o osobach zakwalifikowanych do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej lub do prowadzenia rodzinnego domu dziecka,
- specjalistyczne wspieranie pełnoletnich wychowanków pieczy zastępczej realizowane w Punkcie Wsparcia dla Usamodzielniającej się Młodzieży PUNKTUS,
- profesjonalizacja zawodowej pieczy zastępczej
Zadania i Kompetencje Działu Świadczeń:
- prowadzenie postępowań administracyjnych i przygotowywanie decyzji administracyjnych w sprawie świadczeń i dodatków przysługujących rodzinom zastępczym i prowadzącym rodzinne domy dziecka,
- współpraca z powiatami w zakresie zawierania porozumień w sprawie przyjęcia dziecka do pieczy zastępczej na terenie m.st. Warszawy albo na terenie innego powiatu oraz warunków pobytu i wysokości wydatków na opiekę i wychowanie dziecka,
- prowadzenie spraw związanych z dochodzeniem świadczeń alimentacyjnych na podstawie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej,
- przygotowywanie decyzji administracyjnych w sprawie przyznania pomocy pieniężnej dla cudzoziemców,
- prowadzenie postępowań administracyjnych i przygotowywanie decyzji administracyjnych w sprawie przyznania pomocy pieniężnej dla usamodzielnianych wychowanków opuszczających po osiągnięciu pełnoletności pieczę zastępczą oraz placówki wymienione w art. 88 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2023 r., poz. 901 z późn.zm.)
- prowadzenie ewidencji przyznanych i zrealizowanych świadczeń.
Zadania i Kompetencje Działu Rozliczeń i Odpłatności:
- prowadzenie postępowań administracyjnych i przygotowywanie decyzji administracyjnych w sprawie ustalania odpłatności od rodziców za pobyt dziecka w pieczy zastępczej,
- regulowanie odpłatności za pobyt mieszkańców m.st. Warszawy w domach pomocy społecznej na terenie innych powiatów,
- współpraca z powiatami w zakresie realizacji wydatków na opiekę i wychowanie dziecka związanych z przyjęciem dziecka pieczy zastępczej na terenie m.st. Warszawy lub na terenie innego powiatu,
- przygotowywanie upomnień i tytułów wykonawczych z tytułu świadczeń nienależnie pobranych, zaległości z tytułu braku wpłaty/niedopłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej, zaległości z tytułu braku wpłaty/niedopłaty za pobyt mieszkańca w domu pomocy społecznej na podstawie informacji z FK,
- prowadzenie spraw związanych z finansowaniem opłaty za wyżywienie i zakwaterowanie dziecka umieszczonego w zakładzie opiekuńczo-leczniczym, w zakładzie pielęgnacyjno - opiekuńczym lub w zakładzie rehabilitacji leczniczej,
- przekazywanie do biur informacji gospodarczej informacji o dłużnikach i zaległościach z tytułu nieponoszenia przez rodziców opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej,
- przygotowywanie list wypłat przyznanych świadczeń pieniężnych,
- prowadzenie ewidencji przyznanych i zrealizowanych świadczeń.
Zadania i Kompetencje Działu Kontroli:
- Sprawowanie kontroli w: domach pomocy społecznej i ośrodku interwencji kryzysowej prowadzonych przez m.st. Warszawę oraz przez inne podmioty, wykonujące zadania z tego zakresu na zlecenie m.st. Warszawy,
- Sprawowanie z upoważnienia Prezydenta m.st. Warszawy kontroli nad rodzinami zastępczymi, prowadzącymi rodzinne domy dziecka oraz placówkami opiekuńczo-wychowawczymi w zakresie:
- żądania informacji, dokumentów i danych, niezbędnych do sprawowania kontroli,
- wstępu w ciągu doby, w tym w porze nocnej do obiektów i pomieszczeń kontrolowanej jednostki,
w przypadku zagrożenia zdrowia lub życia dziecka do rodziny zastępczej lub osób prowadzących rodzinny dom dziecka, w których wykonywane są ich zadania, - przeprowadzania oględzin obiektów, składników majątku kontrolowanej jednostki oraz przebiegu określonych czynności objętych obowiązującym standardem,
- przeprowadzania oględzin obiektów w nadzorowanych jednostkach oraz tych, w których kontrolowana rodzina zastępcza lub osoby prowadzące rodzinny dom dziecka sprawują pieczę zastępczą,
- żądania od pracowników kontrolowanej jednostki, rodziny zastępczej lub osób prowadzących rodzinny dom dziecka udzielenia informacji w formie ustnej lub pisemnej w zakresie przeprowadzanej kontroli,
- obserwacji i przeprowadzania indywidualnych rozmów z mieszkańcami domów pomocy społecznej
i klientami ośrodków interwencji kryzysowej, - obserwacji dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej,
- przeprowadzania indywidualnych rozmów z dziećmi umieszczonymi w pieczy zastępczej,
w tym zasięgania opinii dzieci, z uwzględnieniem ich wieku, możliwości intelektualnych oraz stopnia dojrzałości poznawczej.
- Koordynowanie działań komórek Centrum w celu wypełnienia obowiązków stawianych przez Prezydenta m.st. Warszawy w zakresie sprawowanej przez Dyrektora Centrum kontroli zarządczej.
- Koordynowanie kontroli zewnętrznych w Centrum, w tym:
- prowadzenie rejestru upoważnień do kontroli zewnętrznych Centrum,
- przechowywanie dokumentacji z kontroli w Centrum,
- przekazywanie do Biura Pomocy i Projektów Społecznych Urzędu m.st. Warszawy informacji dotyczących kontroli zgodnie z zarządzeniem Prezydenta m. st. Warszawy określającym sposób rejestrowania kontroli zewnętrznych, obiegu informacji i dokumentów oraz postępowania z wynikami kontroli zewnętrznych w Urzędzie m. st. Warszawy i jednostkach organizacyjnych st. Warszawy.
- Przeprowadzanie na podstawie upoważnienia Dyrektora kontroli wewnętrznej w formie:
1) kontroli doraźnej – przeprowadzanej w sytuacji podejrzenia lub zgłoszenia nieprawidłowości, obejmującej również kontrolę sprawowania kontroli funkcjonalnej przez osoby pełniące funkcje kierownicze,
2) kontroli sprawdzającej – obejmującej swym zakresem wykonanie wcześniejszych zaleceń pokontrolnych.
Zadania i Kompetencje Zespołu/Wieloosobowego stanowiska ds. prawnych:
- udzielanie porad i konsultacji prawnych oraz sporządzanie opinii prawnych dla potrzeb Centrum,
- opiniowanie projektów wskazanych zarządzeń Dyrektora, projektów uchwał Rady m.st. Warszawy w sprawach należących do statutowych zadań Centrum, decyzji wydawanych z upoważnienia Prezydenta m. st. Warszawy przez uprawnionych pracowników Centrum,
- współtworzenie, opiniowanie i parafowanie projektów umów zawieranych przez Centrum,
- występowanie w charakterze pełnomocnika procesowego,
- monitorowanie zmian w przepisach prawa w zakresie obejmującym zadania Centrum i sygnalizowanie ich kierownikom komórek organizacyjnych Centrum,
- prowadzenie rejestru spraw sądowych.
Zadania i Kompetencje Wieloosobowego stanowiska ds. zamówień publicznych:
- prowadzenie, w oparciu o przygotowane dokumenty i we współpracy z pracownikami komórek organizacyjnych Centrum, postępowań o udzielenie zamówienia publicznego,
- wykonywanie obowiązków informacyjnych o zamówieniach publicznych udzielonych przez Centrum w zakresie wynikającym z przepisów powszechnie obowiązujących oraz zarządzeń Prezydenta m. st. Warszawy,
- sporządzanie wymaganej sprawozdawczości, w szczególności sprawozdania o udzielonych zamówieniach zgodnie z art. 82 ustawy Prawo zamówień publicznych,
- przygotowanie planu postępowań o udzielenie zamówień publicznych zgodnie z art. 23 ustawy Prawo zamówień publicznych,
- prowadzenie rejestru zamówień publicznych, których wartość nie przekracza kwoty 130 tysięcy złotych,
- wskazywanie właściwego trybu udzielenia zamówienia publicznego wynikającego z prawa zamówień publicznych,
- wsparcie komórek merytorycznych Centrum w zakresie udzielanych zamówień, których wartość nie przekracza kwoty 130 tysięcy złotych,
- przechowywanie i przekazywanie do archiwizacji dokumentacji prowadzonych postępowań.
Zadania i Kompetencje Inspektora ochrony danych:
- informowanie Administratora, podmiotu przetwarzającego oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe o obowiązkach wynikających z przepisów i doradzanie im w tej sprawie,
- monitorowanie przestrzegania przepisów w zakresie danych osobowych oraz audyty w tym zakresie,
- prowadzenie szkoleń dla pracowników uczestniczących w przetwarzaniu danych osobowych i podnoszenie świadomości pracowników w zakresie ochrony danych osobowych,
- współpraca z organem nadzorczym, w tym zgłaszanie naruszeń z zakresu ochrony danych osobowych do organu nadzorczego,
- udział w tworzeniu i aktualizowaniu dokumentów związanych z procesami przetwarzania danych osobowych,
- wspieranie przy dokonywaniu oceny skutków dla ochrony danych i monitorowanie jej wykonania,
- prowadzenie rejestrów, ewidencji i dokumentów z zakresu przetwarzania danych osobowych,
- pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla organu nadzorczego i dla osób, których dane dotyczą.
Zadania i Kompetencje Zespołu ds. promowania i rozwoju rodzinnej pieczy zastępczej:
Do zakresu działania Zespołu ds. promowania i rozwoju rodzinnej pieczy zastępczej /PRPZ/ należy rozpowszechnianie informacji dotyczącej rodzinnej pieczy zastępczej za pośrednictwem wszelkich kanałów przekazu, a w szczególności zadania związane z:
- opracowaniem i realizacją kampanii promocyjnej dotyczącej rodzinnej pieczy zastępczej,
- kreowaniem przedsięwzięć służących rozpowszechnianiu informacji na temat rodzinnej pieczy zastępczej,
- organizowaniem, współorganizowaniem oraz udziałem w wydarzeniach promujących rodzinną pieczę zastępczą,
- współpracą z administracją samorządową, stowarzyszeniami i organizacjami pozarządowymi, a także instytucjami społecznymi, kulturalnymi i naukowymi oraz innymi firmami, agencjami i wydawnictwami w celu podejmowania wspólnych przedsięwzięć promujących rodzinną pieczę zastępczą,
- promocją podejmowanych działań w środkach masowego przekazu,
- prowadzeniem kont na portalach społecznościowych,
- prowadzeniem strony internetowej kampanii informacyjnej dotyczącej rodzinnej pieczy zastępczej,
- sporządzanie sprawozdań, analiz i informacji z zakresu realizowanych zadań.
Rozwiń Metryka
Podmiot udostępniający informację: | WCPR |
---|---|
Data utworzenia: | 2015-09-21 |
Data publikacji: | 2015-09-21 |
Osoba sporządzająca dokument: | Administrator |
Osoba wprowadzająca dokument: | Administrator |
Liczba odwiedzin: | 10628 |